Pagina's

maandag 15 januari 2018

ontspullen

In mijn blog goede voornemens? had ik het over ontspullen.

Volgens mij is het de hype van deze maand (durf nog geen jaar te zeggen)
Op bijna alle bloggen die ik langs zie komen lijkt het er over te gaan.
Zelfs een stukje in het AD ging hierover.
Maar hoe zit het bij mij?

Ondanks dat ik met de verhuizing toch flink heb opgeruimd zijn er altijd dingen die blijven liggen.
Soms omdat je denkt het nog te kunnen gebruiken maar vaak ook vanwege de emotionele waarde die je eraan hangt. Verder komt er, soms ongemerkt, een hoop zooi je huis binnen.
De komende periode wil ik alle ruimtes in het huis langsgaan om te ontspullen.
Elke dag een item moet wel lukken toch?
Niet alles gaat zomaar de vuilnisbak in  maar waar mogelijk probeer ik materiaal een 2e leven te geven.
Zo kijk ik;
Of ik er mensen in mijn omgeving blij kan maken.
Of het geschikt is voor de kringloop/kledingbank.
Of het naar een goed doel kan
Of ik het gescheiden kan inleveren
Zodat er zo min mogelijk afval overblijft.

Wat heb ik ondertussen al weg gedaan?
- een camping gasstelletje (bewaard met het idee tijdens de verbouwing van de keuken te kunnen gebruiken. Voorlopig geen geld voor en het stelletje is verroest)
- een broodrooster (gebruiken we nooit en stond voor 'ooit' op zolder.
- diverse oude kledingstukken (te slecht voor de kledingbank en ongeschikt voor klusjes dus mag in de textiel bak)
- diverse kledingstukken van dochterlief die te klein zijn geworden (een gedeelte naar een gezin en verder naar de kledingbank)
- een adresboekje (ooit is gehad of gekocht maar nooit gebruikt en niet mijn ding mag naar de kringloop)
- een doosje met wierook kegeltjes (leek me lekker maar vind het vreselijk stinken moet nog even kijken of ik daar wel iemand blij mee kan maken of dat ik het beter weg kan doen)
- diverse spellen waar dochterlief niet meer mee speelt (veel kwam van de kringloop en gaat daar ook weer naar terug. Zijn nog steeds heel en bruikbaar)
- lapjes stof waar ik toch niets meer mee ga doen (gaan naar de kinderclub voor knutselwerkjes)
- dochterlief vond dat er bij haar ook wel wat weg kan (naar de kleinere kinderen is het bij haar) en haalde veel spelletjes uit de kast. Een enkele gaat ook daadwerkelijk weg maar er zijn er ook een paar waar ze graag mee speelt dus die zet ik maar even weg.

op dit moment kom ik op zo'n totaal van 18 dus ik ben al op de goede weg.

Ze zeggen: een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd. Voor manlief hoop ik dat dat waarheid is en daarom ontspul ik.
Voor me zelf gaat meer op: Er ligt geen rommel maar creatieve ideeën ;)

Welk gezegde past het beste bij jou en doe jij ook aan ontspullen?

5 opmerkingen:

  1. Ik doe zeker aan ontspullen! Misschien heb je wat aan de tips op mijn site of uit mijn (e) boek?http://www.minimalismeineengezin.nl/home/

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Gera,

    Heb al even op je site rondgesnuffeld.

    Van mij hoeft het niet minimalistisch maar het is wel goed om voor jezelf doelen te stellen in bepaalde zaken.
    Hoeveel ruimte wil je iets laten innemen.
    En dat kan ook om niet altijd nuttige/praktische zaken gaan zoals bij mij een verzameling theepotten :).
    Ik weet van mijzelf dat ik een verzamelaar ben en daarom wil ik ook geen groter huis. Dan zie ik nog meer mogelijkheden om dingen te kunnen bewaren omdat er, in mijn ogen, genoeg plaats is.

    Hoewel... misschien heeft bij mij het ontspul virus toegeslagen.
    Waar manlief vind dat een gedeelte van mijn verzameling theepotten rustig op zolder kan blijven staan wil ik ze proberen te verkopen omdat ik het onnodig vind om zoiets op zolder te laten staan waar je er nooit meer naar kijkt. En ruimte in huis is er niet voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ontspul mee deze maand.
    Op 1 januari deed ik 1 ding weg, op 2 januari 2 dingen en zo ga ik door tot en met 31 januari. Dan heb ik in totaal 496 dingen weg gedaan ��
    Groet, Ikkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind altijd dat hoe minder spullen je hebt, hoe minder je hoeft bij te houden en op te ruimen!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb het heel actief gedaan toen ik zwanger was. Geeft rust

    BeantwoordenVerwijderen

Ik zou het leuk vinden als je een berichtje achterlaat.